Encounters in the Health Care – The Voice of the Patient, Dissertations in Health Sciences 88

Kuuluuko potilaan ääni terveydenhuollossa?\n\nVäitös yleislääketieteen alalta\n\nVäittelijä: LL Pirkko Salokekkilä\n\nVäitösaika ja -paikka: 17.12.2011 klo 12, Mediteknian auditorio, Kuopion kampus\n\nTurhaksi koettu lääkärikäynti nakertaa potilaan luottamusta koko terveydenhuoltojärjestelmään. Terveydenhuolto tarvitsee inhimillisemmät kasvot, toteaa lääketieteen lisensiaatti Pirkko Salokekkilä väitöstutkimuksensa perusteella.\n\nSalokekkilä haastatteli ihmisiä heidän kokemuksistaan terveydenhuoltopalveluiden käyttäjinä. – Tutkimukseni perustuu omaan tulkintaani niistä tarinoista, joita haastattelemani ihmiset kertoivat minulle kokemistaan onnistuneista ja epäonnistuneistakohtaamisista erilaisten lääkäreiden kanssa, Salokekkilä kertoo. \n\n– Kiersin keväällä 2006 Itä-Suomen yliopiston tutkijana Pohjois-Savoa vanhalla Fiatillani haastattelemassa polven ja lonkan nivelrikosta kärsiviä ihmisiä heidän lääkärikokemuksistaan.\n\n– Itselläni on pitkä kokemus yleislääkärin työstä terveyskeskuksessa. Kliinisessä työssäni aloin kiinnostua vastaanottotapahtumasta erityisesti potilaan kokemana ja halusin ryhtyä tutkimaan asiaa. Turhista käynneistä ja terveyshyödystä on puhuttu paljon terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta. Minä halusin selvittää, mitä nämä asiat merkitsevät potilaille ja miten he määrittelevät ne.\n\nHaastattelujen perusteella potilaat harkitsevat tarkoin ja usein hyvin pitkään tilannettaan, ennen kuin varaavat ajan lääkärin vastaanotolle. Kun he sitten lopulta päätyvät kysymään lääkärin neuvoja, he odottavat saavansa asiantuntijan apua, jotta ongelmaan saataisiin oikea hoito ja terveydentila korjaantuisi mahdollisimman pian. Potilaalle on tärkeää, että lääkäri käytöksellään osoittaa vastaanottokäynnin olevan aiheellinen ja suhtautuu hänelle esitettyyn ongelmaan vakavasti.\n\n– Keskeisin tulos tutkimuksestani on, että osaava ja ammattitaitoinen lääkäri antaa kasvot järjestelmälle ja vaikuttaa potilaan käsitykseen koko terveydenhuoltojärjestelmästä tehden siitä luotettavamman ja hyväksyttävämmän. Toisaalta pettymys hoidonantajaan heijastuu negatiivisena suhtautumisena koko terveydenhuoltojärjestelmään, Salokekkilä toteaa. \n\nJos potilas ei koe, että käynnistä oli hänelle hyötyä, potilas voi arvioida vastaanoton turhaksi. Salokekkilän mukaan tarvitaan innovatiivista ja käyttäjäystävällistä lähestymistapaa, jossa on mukana vahva moraalinen ja eettinen ulottuvuus, kun rakennetaan seuraavien vuosikymmenten terveydenhuoltojärjestelmää, jolla on inhimilliset kasvot ja kyky kuunnella aidosti potilaan ääntä.\n\nLääketieteen lisensiaatti Pirkko Salokekkilän yleislääketieteen alaan kuuluva väitöskirja " Encounters in the Health Care – The Voice of the Patient" (Kohtaamisia terveydenhuollossa, potilaan ääni) tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa.Vastaväittäjänä on professori Sirkka Keinänen-Kiukaanniemi ja kustoksena professori Esko Kumpusalo Itä-Suomen yliopistosta.\n\nVäittelijän painokelpoinen kuva on osoitteessa http://www.uef.fi/vaitoskuvat\n\nLisätietoja: Pirkko Salokekkilä, p. 040 527 5335, pirkko.salokekkila@helsinki.fi\n\tEncounters in the health care, the voice of the patient\nSalokekkilä, Pirkko\nItä-Suomen yliopisto,2011\nPublications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences.,88\n(pdf, 1.89 MB)\n8.12.2011\n\n © Itä-Suomen yliopisto\n Palaute\n\n

ISBN-10:
978-952-61-0623-6
Kieli:
eng
Sivumäärä:
106 s.
Tekijät:
Salokekkilä Pirkko (diss)
Tuotekoodi 020774
25,50 €