Laadulliset menetelmät kauppatieteissä

Laadullisten tutkimusmenetelmien merkitys kauppatieteissä on lisääntynyt viimeisten 20 vuoden aikana. Yritysorganisaatiot ovat entistä joustavampia ja monikulttuurisempia, kuluttajien subjektiivisten valintojen merkitys taloudessa on kasvanut, ja kauppatieteissä on tapahtunut samanlainen kulttuurinen käänne kuin muissakin ihmistieteissä. Laadullisten menetelmien opetuksessa on kuitenkin käytetty lähinnä sosiologista kirjallisuutta, sillä kauppatieteiden erityiskysymyksiin perehtynyttä suomenkielistä oppikirjamateriaalia on ollut vähän. Laadullinen tutkimus kauppatieteissä paikkaa tätä aukkoa. Kirjan ote on metodologinen. Se esittelee laadullisen tutkimuksen taustalta löytyviä ajattelutapoja, tutkimusprosesseja, tärkeimpiä tapoja tuottaa aineistoja, sekä johtopäätösten tekemistä. Se käsittelee myös tutkimuseettisiä kysymyksiä ja laadullisen tutkimuksen kirjoittamista. Kirjassa esitellään perinteisten tutkimusotteiden lisäksi myös esimerkiksi narratiivista ja diskurssianalyyttistä tutkimusta ja osoitetaan, miten näillä tutkimusotteilla voidaan tuottaa merkittävää uutta tietoa yrityksistä ja liikkeenjohtamisesta.Kirja on tarkoitettu ensisijaisesti gradua ja lopputyötä suunnitteleville opiskelijoille sekä jatko-opiskelijoille. Sitä voidaan hyödyntää kauppatieteiden ohella myös yhteiskunta- ja kasvatustieteissä, joissa tutkitaan organisaatioita.Tekijät ovat kokeneita opettajia. Ilpo Koskinen on teollisen muotoilun professori Taideteollisessa korkeakoulussa. Pertti Alasuutari on sosiologian professori ja Yhteiskuntatieteiden tutkimuslaitoksen johtaja Tampereen yliopistossa. Tuomo Peltonen on Oulun yliopiston johtamisen professori.


ISBN-10:
9517681755
Kieli:
suomi
Kustantaja:
VASTAPAINO
Painos:
1. painos
Painovuosi:
2005
Sidosasu:
nid.
Sivumäärä:
350
Tekijät:
Ilpo Koskinen, Pertti Alasuutari, Tuomo Peltonen
Viivakoodi 9789517681759
Tuotekoodi 28080073
Tekijä Ilpo Koskinen, Pertti Alasuutari ja Tuomo Peltone
29,00 €
Tuote ei ole tällä hetkellä saatavilla.