Kelluva Kiinnostavuus

Median kiristyvässä kilpailussa "kiinnostavuudesta" on tullut yhä tärkeämpi uutiskriteeri. Sen tavoittelua kuitenkin vaikeuttaa se, että kiinnostavuus voi tarkoittaa mitä tahansa. Kiinnostavuus kelluu. Journalismin kiinnostavuuden tavoittelu on saanut mediatalot tutkimaan yleisöjään, mutta tuloksen on usein ollut pelkistyksiä, kuten mallilukijoita ja kohderyhmäajattelua."Kelluva kiinnostavuus" pohjautuu Suomen oloissa laajaan laadulliseen yleisötutkimukseen. Sen tulokset osoittavat, että ihmiset käyttävät viestimiä uutispainotteisesti, ja uutisia luetaan odotettua poliittisemmin ja kriittisemmin. Viihteellisyyden sijaan medialta odotetaan syvällisyyttä ja juttuja suurista yhteiskunnallisista kysymyksistä.Kirjassa lähtökohtana on se, ettei kiinnostavuus ole tekstin ominaisuus, vaan se syntyy vastaanotossa. Median merkitys on sosiaalisissa verkostoissa. Journalismin tulevaisuudesta huolestuneiden mediatalojen tulisikin muuttua enemmän yleisöjensä kaltaisiksi ja luopua yksinkertaistavista yleisökäsityksistä.


ISBN-10:
9517684061
Kieli:
suomi
Kustantaja:
VASTAPAINO
Painos:
1. painos
Painovuosi:
2012
Sidosasu:
nid.
Sivumäärä:
291
Tekijät:
Heikki Heikkilä, Laura Ahva, Jaana Siljamäki
Viivakoodi 9789517684064
Tuotekoodi 28080055
Tekijä Heikkilä, Ahva, Siljamäki, Valtonen
36,00 €
Tuote ei ole tällä hetkellä saatavilla.