Kaupallisen television ja iltapäivälehtien avoliitto

Heijastuvatko omistusrakenteet median sisältöihin? Kuinka television valta-asema mediakentässä on jättänyt jälkensä lehdistöön? Juha Herkmanin tutkimus antaa vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin.

Herkman tarkastelee Suomen mediakentässä 1990-luvun lopulla tapahtunutta rakennemuutosta tutkimalla television ja iltapäivälehtien vuorovaikutusta. Markkinoiden avautumisen jälkeen kaupallisen valtamedian omistus on Suomessa keskittynyt kahdelle suurkonsernille, jotka etsivät monilla tavoilla synergiaetuja eri viestintävälineiden yhteistoiminnasta. Herkmanin tutkimus osoittaa, että tällä on ollut seurauksensa erityisesti kaupallisen viihdemedian sisältöihin.

Herkman ottaaa kantaa myös median yhdentymisestä, viihteellistymisestä ja tabloidisoitumisesta käytyyn keskusteluun. Niiden sijaan hän nostaa kuitenkin keskiöön median markkinoitumisen rakenteelliset seuraukset median sisältöihin ja etiikkaan samoin kuin television vaikutuksen valtamedian suosimiin aiheisiin ja visuallisiin muotoihin.

.Herkman toimii mediakulttuurin opettajana Tampereen yliopistossa. Hän on julkaissut aiemmin oppikirjan Audiovisuaalinen mediakulttuuri (2001).



ISBN-10:
9517681623
Kieli:
suomi
Kustantaja:
VASTAPAINO
Painos:
1. painos
Painovuosi:
2005
Sivumäärä:
362
Tekijät:
Juha Herkman
Viivakoodi 9789517681629
Tuotekoodi 28080054
Tekijä Juha Herkman
10,00 €
Tuote ei ole tällä hetkellä saatavilla.